Tuesday, October 23, 2012

RPH interaksionalis

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MELAYU TAHUN 5

Tarikh                        :15 Julai 2011
Masa                          :10.00 – 10.30 pagi
Hari                            : Jumaat
Kelas                                     :5 Amanah
Bilangan murid       :20 orang
Mata pelajaran         :Bahasa Melayu
Tajuk                         : Sopan Santun Budaya Kita

Hasil pembelajaran:          
Fokus utama:  1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
Aras 1:  Menggunakan kata panggilan yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
Fokus sampingan:   5.1 Baca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1:  Baca perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Objektif:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.  Menggunakan sistem panggilan dan sapaan yang betul dan sesuai semasa interaksi.
2.  Membaca petikan dialog yang bertajuk Sopan Santun Budaya Kita yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Sistem bahasa:
Kosa kata: Insya-Alllah, berkat, bersyukur, bertatasusila, menghargai.
Tatabahasa: Sintaksis: Ayat tanya
Kemahiran bahasa: Mendengar dan bertutur, dan membaca.

Pengisian kurikulum:
Ilmu: budaya dan sosiolinguistik
Nilai: sopan santun

Kemahiran bernilai tambah:
·         Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (TMK)
·         Kemahiran berfikir
·         Kemahiran belajar
·         Konstruktivisme
Bahan bantu mengajar:
·         Petikan teks ucapan
·         Pembentangan power point
Pengetahuan sedia ada:
Murid telah diberikan bimbingan dan panduan cara mengucapkan kata bertatasusila semasa kempen budi bahasa budaya kita peringkat sekolah.
Langkah dan aktiviti pengajaran:
Langkah/masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Set induksi
(5 minit)
Unsur kesantunan bahasa dalam dialog
1. guru meminta murid mengenal pasti dialog yang mengandungi unsur kesantunan bahasa.
2.  Guru meminta murid mengucapkan kata bertatasusila yang terdapat dalam dialog dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran.

Bahan bantu mengajar:
-       Slaid power point.
KBT: TMK
Langkah 1
(10 minit)
Petikan teks ucapan (rujuk lampiran 1)
1. Murid di edarkan teks ucapan.
2. Guru meminta beberapa orang murid membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3. Guru dan murid membuat analisis kesantunan bahasa yang terdapat dalam teks ucapan.
BBM:
Petikan teks ucapan
Strategi:
Konstruktivisme
KBT:
Kemahiran berfikir, kemahiran belajar
Nilai:
Sopan santun
Langkah 2
(10 minit)
Teks ucapan “Sopan Santun Budaya Kita”
1. Murid dibahagikan kepada tiga kumpulan. 
2. Guru meminta setiap wakil daripada kumpulan untuk membaca teks tersebut dengan kuat dan jelas.  Murid yang lain dikehendaki mengikut sebutan yang dibaca oleh wakil murid tersebut.
3. Guru memperbaiki sebutan murid yang salah. 
4. Guru menerangkan makna bahasa yang tidak difahami oleh murid dengan membuat rujukan di dalam kamus. 
BBM:
Petikan teks ucapan
Strategi:
Konstruktivisme
KBT:
Kemahiran berfikir, kemahiran belajar
Nilai:
Sopan santun
Penutup
(5 minit)

Penutup kognitif:
Penutup sosial.
1. Murid diminta menyatakan perkara-perkara menarik yang telah dipelajari pada hari ini.
2. Guru merumus pelajaran pada hari itu.
KP: Koperatif

Komen/ulasan:   …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 

No comments:

Post a Comment