4.1.1 Peruntukan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994
mengkehendaki setiap majikan :
1. Menyediakan suatu saluran
komunikasi untuk membolehkan mana-mana pekerjanya membuat aduan mengenai
apa-apa perkara yang memudaratkan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
2. Mengambil tindakan yang
sewajarnya ke atas aduan dan kejadian yang tersebut di atas.
3. Melaporkan kejadian yang
tersebut di atas kepada Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia.
4.1.2 Tujuan Akta ini adalah seperti berikut :
1. Memastikan keselamatan,
kesihatan dan kebajikan pekerja di tempat kerja.
2. Melindungi orang-orang di
tempat tersebut.
3. Menggalakkan suatu
persekitaran pekerjaan yang sesuai dengan keperluan fisiologi dan psikologi pekerja.
4. Menyediakan kaedah dimana
peraturan keselamatan dan kesihatan pekerja dapat diganti secara progresif
dengan system peraturan dan kod amalan industry yang beroperasi bersama dengan
Akta 514 untuk mengekal atau meningkatkan standart keselamtan dan kesihatan.
4.1.3 Peraturan serta langkah keselamatan dan kesihatan di
tempat kerja.
1. Membentuk satu dasar
keselamatan dan kesihatan yang bertulis.
2. Menubuhkan satu jawatankuasa
keselamatan dan kesihatan yang merangkumi wakil pihak pengurusan dan wakil
pekerja.
3. Melatih pekerja dalam aspek
keselamatan dan kesihatan pekerjaan contohnya drill kebakaran, mengangkat beban
secara manual.
4. Menyediakan buku panduan
keselamatan dan kesihatan pekerjaan unutk kakitangan.
5. Menyediakan prosedur kerja
selamat (SOP) bagi aktiviti kerja berisiko tinggi contohnya menyusun fail di
atas rak tinggi.
6. Memeriksa dan memantau
keadaan tempat kerja dengan menggunakan senarai semak dari masa ke semasa.
7. Mengadakan pelan tindakan
kecemasan
8. Menubuh dan melatih pasukan
tindakan kecemasan
9. Mempertingkatkan kekemasan
tempat kerja.
10. Menyusun atur kelengkapan
pejabat dengan baik.
11. Menyediakan peraturan
keselamatan dan kesihatan serta penguatkuasaan (contoh: larangan merokok,
menyediakan ruang khas unutk menyimpan bahan berbahaya serta melabelkan setiap
bekas bahan.
12. Menyediakan peralatan
kecemasan (alat pemadam api, hose reel, penggera, kotak pertolongan cemas )
13. Menganjur kempen keselamatan
dan kesihatan pekerjaan
14. Menghantar kakitangan untuk
pemeriksaan kesihatan atau kaunseling.
15. Memberi latihan induksi kepada
kakitangan baru.
16. Mendapatkan komitmen
sepenuhnya dari majikan dan pekerja.
4.2 Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
Sejajar dengan peruntukan Seksyen
16, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994(Akta 514), maka dengan ini
dinyatakan Dasar Keselamatan dan Kesihatan iaitu:
- Mewujudkan
sistem pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang berterusan dan
teratur selaras dengan kehendak undang-undang negara
- Mewujudkan
kawasan dan suasana kerja yang selamat, sihat dan sejahtera serta peralatan-peralatan
keselamatan yang sesuai dan mencukupi supaya tidak menimbulkan bencana
keselamatan dan kesihatan di tempat kerja
- Menyediakan
maklumat, petunjuk dan latihan bagi memupuk staf mendisiplinkan diri
supaya mereka dapat mengamalkan tahap keselamatan yang tinggi dalam
sebarang pekerjaan
- Melatih staf
supaya mereka boleh dijadikan teladan kepada pelajar-pelajar dalam aspek
keselamatan dan kesihatan pekerjaan
- Memupuk
kesedaran keselamatan dan kesihatan pekerjaan kepada pelajar-pelajar
supaya mereka dapat menerima dan mengamalkan amalan keselamatan dan
kesihatan pekerjaan yang baik sebagai amalan biasa apabila mereka tamat
belajar serta berdepan dengan masyarakat dan alam pekerjaan.
4.3 Fungsi
Jawatankuasa Akta 514
- Membantu dalam
membangunkan sistem keselamatan dan kesihatan serta sistem kerja selamat.
- Mengkaji semula
keberkesanan program keselamatan dan kesihatan pekerjaan .
- Mengkaji dan menyemak
kajian tentang trend kemalangan, kejadian berbahaya, kemalangan nyaris,
keracunan pekerjaan atau penyakit pekerjaan yang berlaku di tempat kerja,
dan melaporkan pada pihak pengurusan keadaan atau amalan yang tidak
selamat atau tidak sihat di tempat kerja bersama-sama dengan cadangan
untuk tindakan pembaikan.
- Mengkaji semula dasar
keselamatan dan kesihatan di tempat kerja dan membuat cadangan kepada
pihak pengurusan bagi penyemakan dasar tersebut.
- Menimbangkan apa-apa
laporan yang berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan, audit
keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang dikemukakan oleh pegawai, laporan
dan maklumat berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan dan laporan
oleh agensi-agensi kerajaan lain mengenai perkara-perkara berkaitan
keselamatan dan kesihatan pekerjaan.
- Mengadakan mesyuarat
seberapa kerap yang perlu setara dengan risiko terdapat dalam jenis kerja
; tetapi tidak kurang satu(1) kali dalam setiap tiga(3) bulan.
- Menjalankan pemeriksaan
tempat kerja.
- Menjalankan penyiasatan
tempat kerja.
- Memantau prestasi
keselamatan dan kesihatan di peringkat Jabatan/Unit;
Membuat
keputusan mengenai isu-isu yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan
pekerjaan.
Walaupun diwartakan di parlimen pada tahun 1994, namun masih ramai pekerja dan majikan yg kurang peka pada akta ini, dan juga ada yang sama sekali tidak menyedari keujudan akta 1994 ini. Mungkin disebabkan oleh kekurangan kakitangan pegawai jabatan tersebut dalam membuat pantauan ataupun lawatan kepremis-premis berkenaan. Sekiranya anda seorang pekerja,,,ketahuilah apa yang katakan "Anda Berhak Tahu"
ReplyDeleteAdakah pewartaan AKKP 1994 ada hubungkaitnya dengan peristiwa duka insiden letupan kilang Bright Sparklers,Sungai Buloh, Selangor pada tanggal 7 May 1991? Mohon admin buat pencerahan jika benar ianya ada hubungkait yang rapat . Wassalam
ReplyDeleteasalamualaikum Aqilah, nak tanya anda di ipg mana ya, di ipg anda ada JKKP tak, saya nak belajar tentang KKP, boleh ya...
ReplyDeleteIncredible story there. What occurred after?
ReplyDeleteThanks!