3.1 Pengenalan PERKESO
Pertubuhan Keselamatan Sosial
(PERKESO) telah ditubuhkan sebagai Jabatan Kerajaan pada 1 Januari 1971 bagi
menguatkuasakan Akta Keselamatan Sosial Pekerja,1969 dan kemudian menjadi
sebuah Badan Berkanun mulai 1 Julai 1985.
Mulai 1 Januari 1992 PERKESO
telah diasingkan daripada Sistem Saraan Baru Kerajaan dan Sistem Saraan Baru
PERKESO telah diperkenalkan. PERKESO mentadbirkan skim keselamatan sosial yang
memberi perlindungan kepada para pekerja terhadap beberapa kejadian luar jangka
seperti bencana pekerjaan termasuk kemalangan semasa perjalanan, keilatan dan
kematian.
Objektif skim keselamatan
sosial adalah untuk menjamin pembayaran faedah kepada pekerja dan tanggungannya
apabila berlaku kejadian luar jangka kepada pekerja itu. Perkhidmatan rawatan
perubatan, pemulihan jasmani dan vokasional juga disediakan di samping
mengambil langkah mencegah kejadian kemalangan dan meningkatkan keselamatan
pekerjaan. Kemudahan pemulihan bertujuan untuk membolehkan pekerja terbencana
kembali bertugas secepat mungkin.
3.2 Misi
PERKESO adalah komited untuk
memastikan keselamatan sosial dan ekonomi kepada semua rakyat Malaysia yang
bekerja serta tanggungan mereka menerusi
ü Prinsip Insurans Keselamatan
Sosial
ü Menyediakan perkhidmatan yang
cepat, berkualiti serta cekap dan pada kos yang paling ekonomik
(cost-effectiveness) dengan menggunakan teknologi canggih serta pembangunan
sumber manusia.
ü Mengkaji struktur faedah yang
disediakan dari semasa ke semasa berdasarkan kepada kemampuan kewangan dan cara
serta sistem pemberian faedah.
ü Seboleh-bolehnya tanpa
memerlukan kadar caruman dinaikkan tetapi sebaliknya usaha-usaha diambil untuk
memelihara serta meneguhkan lagi kumpulanwang PERKESO melalui pengurusan
kewangan dan pelaburan yang baik.
ü Memupuk serta menggalakkan
kesihatan serta keselamatan pekerjaan di kalangan pekerja/majikan.
3.3 Peranan dan Tanggungjawab
ü Memberi perkhidmatan yang
Berkualiti, Adil, Tepat, Cepat dan Ekonomik kepada pelanggannya.
ü Meningkatkan kemahiran serta
kepakaran kakitangan PERKESO disamping penggunaan teknologi canggih bagi
meningkatkan perkhidmatannya.
ü Memelihara serta menguatkan
kumpulan wang di bawah tanggungjawab PERKESO supaya menjadi lebih teguh.
ü Menghayati nilai-nilai murni
di kalangan kakitangan PERKESO.
ü Bekerjasama dengan semua
pihak yang terlibat dengan keselamatan sosial.
3.4 Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
PERKESO beriltizam sebagai sebuah organisasi
yang sihat dan selamat berlunaskan prinsip bahawa keselamatan dan kesihatan
adalah tanggungjawab semua. Pengurusan serta kakitangan adalah beriltizam untuk
membentuk dan mengekalkan keselamatan dan kesihatan tempat kerja yang selesa ke
arah membendung kecederaan akibat pekerjaan di samping kerosakan hartabenda dan
nyawa.
Organisasi ini menjamin
kejayaan dasar ini dengan :
·
Memperkembangkan
program untuk melatih pekerja mengenai kesihatan dan pencegahan kemalangan.
·
Menyemai
hemah untuk mengawal tindakan individu yang akan memudaratkan kesihatan dan
keselamatannya serta orang lain.
·
Sentiasa
merapati perubahan piawaian keselamatan dan kesihatan, tren serta teknik.
·
Memeriksa
secara kerap ke atas kemudahan-kemudahan pejabat untuk mengenalpasti dan
membetulkan apa-apa kelemahan dari segi keselamatan dan kesihatan.
·
Mengulangkaji
rancangan untuk loji baru atau yang dijangka, kemudahan kelengkapan pejabat
supaya terjamin rekabentuk, pembinaan, pemasangan serta operasinya adalah
mengikut peraturan-peraturan kerajaan.
·
Pengurusan
adalah beriltizam untuk menjamin setiap orang dalam organisasi memahami serta
menerima yang dia mempunyai tugas dan tanggungjawab terhadap keselamatan dan
kesihatannya sendiri dan juga persekitarannya.
3.5 Pendaftaran
A. MAJIKAN UTAMA
Majikan yang mengambil
pekerja secara terus untuk bekerja dengannya. Semua pembayaran gaji dan urusan
perkhidmatan diuruskan oleh majikan utama ini.
B. MAJIKAN LANGSUNG
Majikan yang wujud di bawah
majikan utama untuk menjalankan sesuatu kerja secara subkontrak. Majikan
langsung berhak sepenuhnya kepada pekerja yang diambilnya untuk bekerja.
C. TANGGUNGJAWAB MAJIKAN
Majikan yang mempunyai
sekurang-kurangnya seorang pekerja atau lebih dikehendaki mendaftar dan
membayar caruman setiap bulan kepada PERKESO mengikut Akta Keselamatan Sosial
Pekerja, 1969. Memastikan semua pekerja yang diambil oleh majikan langsung
telah didaftarkan dan caruman mereka dibayar.
D. PENDAFTARAN MAJIKAN
Majikan mesti berdaftar di
PERKESO dalam tempoh 30 hari dari tarikh beroperasi. Bagi tujuan pendaftaran,
majikan dikehendaki mengisi borang-borang berikut dengan lengkap dan jelas:
1. Borang 1 (Borang Pendaftaran
Majikan) perlu disertakan dengan 2 salinan dokumen-dokumen berikut:-
a. Syarikat Sdn Bhd
·
Borang 9 (Akta Syarikat 1965)
·
Borang 49 (Akta Syarikat 1965)
b. Kepunyaan Tunggal /
Perkongsian
·
Borang D (Perakuan Pendaftaran)
·
Borang A (Perakuan Perniagaan) atau
c. Pejabat Peguam
·
Salinan Amalan Guaman daripada Majlis Peguam
atau
d. Klinik
·
Borang 12 (Akta Perubatan 1971 – Kelulusan
daripada MMA) atau
e. Pejabat Audit
·
Akta Syarikat 1965 – Kelulusan Juruaudit atau
f. Pertubuhan / Persatuan
·
Borang 3 (Peraturan) Akta Pertubuhan 1966 (Peraturan-peraturan
Pertubuhan 1984) atau
g. Lain-lain
·
Dokumen seperti yang ditetapkan.
2. Borang 2 (Borang Pendaftaran
Pekerja)
Ejaan nama dan kedua-dua nombor kad pengenalan
pekerja perlu ditulis sepertimana yang tercatat dalam kad pengenalan pekerja.
Borang 1 dan Borang 2 tersebut perlu dihantar ke pejabat PERKESO yang
berhampiran. Nombor Kod Majikan dengan PERKESO akan diperuntukan dan digunakan
dalam semua urusan.
Majikan hendaklah menyelenggara dan menyimpan
Daftar Pekerja yang menunjukkan butir-butir berikut bagi tiap-tiap bulan untuk
setiap pekerja:-
Nama
Pekerjaan
Jumlah caruman di bawah Akta bagi bulan itu
Bahagian caruman pekerja
Gaji bulanan
Elaun
Daftar ini tidak diperlukan
lagi jika majikan telahpun menyimpan suatu daftar yang hampir serupa dan butir-butir
yang tersebut di atas telah juga ditunjukkan dalam daftar itu secara manual
ataupun elektronik.
3.6 Caruman
Majikan utama perlu membayar
caruman bulanan bagi setiap pekerja yang layak mengikut kadar yang telah
ditetapkan di bawah Akta. Caruman pekerja sebanyak 0.5% perlu dibayar untuk
perlindungan di bawah Skim Pencen Ilat dan caruman majikan sebanyak 1.75% bagi
perlindungan di bawah Skim Insurans Bencana Pekerjaan dan Skim Pencen Ilat.
Kedua-dua kadar caruman
tersebut adalah berdasarkan kepada jumlah gaji bulanan yang dibayar kepada
seseorang pekerja berkenaan. Caruman perlu dibayar mulai bulan pertama pekerja
itu diambil bekerja.
3.6.1 Jenis dan Kategori Caruman
A. Jenis pertama
Caruman dibayar oleh majikan
dan pekerja untuk Skim Insurans Bencana Pekerjaan dan Skim Pencen Ilat. Untuk pekerja yang berumur kurang daripada 55
tahun. Caruman dibayar oleh majikan dan pekerja untuk Skim Bencana Pekerjaan
dan Skim Pencen Ilat.
B. Jenis Kedua
Caruman dibayar oleh majikan
sahaja untuk perlindungan di bawah Skim Insurans Bencana Pekerjaan. Caruman
jenis ini hanya untuk pekerja yang tidak lagi layak dilindungi di bawah Skim
Pencen Ilat.
i.
Untuk
pekerja yang berumur lebih daripada 55 tahun dan masih bekerja;
ii.
Untuk
pekerja yang berumur lebih daripada 50 tahun ketika mula-mula mendaftar dan
mencarum dengan PERKESO;
iii.
Orang
Berinsurans yang menerima pencen ilat yang masih bekerja dan mendapat kurang
daripada 1/3 gaji bulanan purata sebelum mengidap keilatan.
iv.
Di bawah
jenis ini caruman dibayar oleh majikan sahaja untuk perlindungan di bawah Skim
Bencana Pekerjaan.
Bank yang dilantik
dikehendaki memindahkan kutipan caruman pada hari bekerja pertama setiap minggu
atau apabila amaun kutipan caruman mencapai jumlah RM20,000 mengikut mana yang
terdahulu ke akaun PERKESO di Malayan Banking Bhd iaitu Akaun Kumpulan Wang
Keselamatan Sosial.
Pertubuhan telah
menandatangani perjanjian dengan EDI (M) Sdn Bhd dan Vads (M) Sdn Bhd bagi
memperkenal dan melaksanakan pemindahan maklumat caruman majikan dan pekerja
secara elektronik atau Electronic Data Intercharge (EDI) menggunakan kaedah
konektiviti hos ke hos.
3.6.2 Takrif
Gaji
Semua pembayaran berbentuk wang kepada pekerja dianggap sebagai gaji yang layak
dicarumkan dengan PERKESO. Antara pembayaran-pembayaran berkenaan seperti:-
i.
Gaji
pokok
ii.
Kerja
lebih masa
iii.
Komisen
iv. Bayaran-bayaran
sewaktu cuti tahunan, sakit, bersalin, rehat, kelepasan am dan sebagainya
v.
Elaun-elaun
insentif, kelakuan baik, sara hidup dan sebagainya.
vi.
Caj
perkhidmatan (Service Charge)
Contoh:
Gaji Pokok = RM1000.00
Elaun kerja lebih masa =
RM250.00
Elaun sara hidup = RM100.00
Jumlah gaji
=
RM1350.00
Caruman yang perlu dibayar kepada PERKESO adalah sebanyak RM30.40 (Rujuk
Lampiran A - Jadual Caruman). Walau bagaimanapun, pembayaran-pembayaran
berikut tidak dianggap sebagai gaji iaitu:
ü Pembayaran oleh majikan kepada tabung kumpulan
wang pencen atau kumpulan wang simpanan.
ü Pembayaran ke atas tuntutan perjalanan
ü Pembayaran ke atas persaraan atau pemberhentian
pekerja
ü Bonus tahunan.
3.7 Perlindungan Insurans Bencana Pekerjaan
|
Dengan merujuk kepada buku rujukan dapatkan maklumat berkaitan
dengan skim-skim perlindungan insurans bencana pekerjaan.
|
PERKESO mentadbirkan dua jenis skim keselamatan
sosial iaitu Skim Insurans Bencana Pekerjaan dan Skim Pencen Ilat. Skim
Insurans Bencana Pekerjaan memberi perlindungan kepada para pekerja daripada
bencana pekerjaan termasuk penyakit khidmat dan kemalangan semasa perjalanan
berkaitan pekerjaan.Skim Pencen Ilat pula memberi perlindungan 24 jam kepada
pekerja terhadap keilatan atau kematian akibat sebarang sebab. Objektif
kedua-dua skim keselamatan sosial ni adalah untuk menjamin pembayaran faedah
tunai kepada pekerja dan orang tanggungannya apabila berlaku kejadian luar
jangka menimpa pekerja berkenaan.
3.7.1 Skim Insurans Bencana Pekerjaan
Skim Insurans Bencana Pekerjaan memberi
perlindungan kepada pekerja yang mengalami Bencana Kerja. Bencana Kerja ertinya
bencana berlaku pada seorang pekerja sendiri disebabkan oleh kemalangan atau
suatu penyakit khidmat yang terbit daripada dan dalam masa menjalankan
pekerjaannya dalam sesuatu perusahaan yang terhadapnya, Akta Keselamatan Sosial
Pekerja, 1969 terpakai.
Perlindungan
Skim Insurans Bencana Pekerjaan ini memberi perlindungan kepada pekerja terhadap:-
Skim Insurans Bencana Pekerjaan ini memberi perlindungan kepada pekerja terhadap:-
Kemalangan
Semasa Menjalankan Pekerjaannya
ü Kemalangan semasa menjalankan pekerjaan dan
berpunca daripada pekerjaannya.
Kemalangan
Semasa Dalam Perjalanan
ü Di antara tempat kediaman dengan tempat
kerjanya.
ü Di antara tempat kerja dengan tempat makan
dalam waktu rehat yang dibenarkan.
ü Perjalanan yang berkaitan dengan pekerjaannya.
(dengan syarat kemalangan itu tidak berlaku dalam masa apa-apa perhentian atau
apa-apa lencongan pada waktu perjalanan itu).
Kemalangan
Semasa Kecemasan
ü Kemalangan yang berlaku sewaktu kecemasan di
premis majikan bagi tujuan membantu, menyelamat atau melindungi orang-orang
yang mendapat bencana. Contohnya kebakaran.
Penyakit
Khidmat
ü Penyakit yang berpunca akibat pekerjaannya.
Senarai penyakit dan agen penyebab penyakit boleh merujuk di Jadual Kelima,
Akta Keselamatan Sosial Pekerja, 1969.
Contoh:
o
Hilang
pendengaran akibat pendedahan bunyi bising yang berpanjangan.
o
Penyakit
sesak nafas atau asma akibat tersedut habuk atau serbuk bagi pekerja-pekerja di
kilang papan, bedak, tepung, dan sebagainya.
Insurans
Bencana Pekerjaan
ü Faedah Perubatan
ü Faedah Hilangupaya Sementara
ü Faedah Hilangupaya Kekal
ü Elaun Layanan Sentiasa
ü Faedah Pemulihan
ü Faedah Orang Tanggungan
ü Faedah Pengurusan Mayat
ü Faedah Pendidikan
3.8 Hubungan
dengan Institusi Pendidikan
Faedah Pendidikan ini merupakan suatu kemudahan
pendidikan dalam bentuk pinjaman atau biasiswa kepada anak tanggungan seseorang
orang berinsurans yang menerima bayaran faedah secara berkala yang memenuhi
syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan oleh PERKESO.
Syarat Permohonan
1. Pemohon hendaklah Anak Tanggungan seseorang orang
berinsurans yang:-
i.
Meninggal
dunia kerana suatu bencana pekerjaan atau
ii.
Meninggal
dunia atas apa-apa sebab sebelum berusia 55 tahun dan memenuhi syarat kelayakan
Pencen Penakat; atau
iii.
Menerima
Pencen Ilat; atau
iv.
Meninggal
dunia semasa menerima Pencen Ilat; atau
v.
Menerima
Faedah Hilangupaya Kekal secara berkala.
2. Belum berkahwin
3. Belum mencapai umur 21 tahun semasa
permohonannya diterima oleh PERKESO
4. Memenuhi syarat-syarat kelulusan akademik yang
ditetapkan oleh PERKESO.
5. Telah mendaftar diri untuk mengikuti pengajian
di mana-mana Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) atau Institusi Pengajian
Tinggi Swasta (IPTS) tempatan di peringkat ijazah, diploma atau sijil.
6. Bagi
pemohon yang menerima pengajian di IPTS, kolej berkenaan hendaklah telah
beroperasi sekurang-kurangnya 2 tahun dan diluluskan oleh Jabatan Pendidikan
Swasta (JPS), Kementerian Pendidikan Malaysia dengan kursus yang diluluskan
oleh Lembaga Akreditasi Negara (MQA).
7. Bagi pemohon yang menerima pengajian di
peringkat Sijil, tempoh pengajian kursus berkenaan hendaklah sekurang-kurangnya
1 tahun dan kursus yang diikuti hendaklah mendapat pentauliahan Majlis Latihan
Vokasional Kebangsaan (MLVK), Kementerian Sumber Manusia.
8. Pengajian hendaklah keseluruhannya di dalam
Malaysia dan bersifat sepenuh masa.
9. Tidak mendapat tajaan biasiswa/pinjaman atau
bantuan penuh pelajaran dari agensi lain.
10. Kewangan keluarga tidak dapat menampung
perbelanjaan pengajiannya.
Nota:
Orang-orang berikut tidak layak memohon pinjaman ini:
i. Pelajar sekolah rendah atau menengah
ii. Adik-beradik orang berinsurans
iii. Pelajar peringkat sarjana/matrikulasi/pra/asasi/foundation
Pelajar adalah bertanggungjawab sepenuhnya bagi
memastikan IPTS dan kursus yang diikuti telah mendapat kelulusan
jabatan-jabatan yang berkenaan.
3.8.1 Kadar
Dan Pembahagian Peruntukan Pinjaman
Peruntukan pinjaman bergantung kepada bidang pengajian yang diambil dan
mengikut amalan Jabatan Perkhidmatan Awam, Malaysia seperti berikut:-
Yuran pengajian sebenar meliputi:-
ü Yuran masuk dan pendaftaran
ü Yuran pengajian
ü Yuran peperiksaan
ü Perbelanjaan lain
a. Perbelanjaan sara hidup
b. Tambang kapal terbang
c. Perbelanjaan buku
d. Perbelanjaan alat perkakas
e. Perbelanjaan penyediaan tesis
f. Perbelanjaan latihan praktikal/amali
g. Lain-lain yang ditetapkan oleh PERKESO dari
semasa ke semasa.
3.8.2 Pembayaran
Balik Pinjaman
i.
Peminjam
hendaklah membayar balik kesemua wang pinjaman yang telah diterima daripada
PERKESO apabila tamat atau meninggalkan pengajiannya secara ansuran bulanan.
ii.
Tempoh
pembayaran balik adalah antara 2 hingga 25 tahun, bergantung kepada jumlah
pinjaman yang telah diluluskan. (Sila rujuk Lampiran 1).
iii.
Bayaran
pertama bagi ansuran ini hendaklah bermula pada 1 haribulan bagi bulan ketujuh
(7) daripada tarikh peminjam itu menamatkan atau meninggalkan pengajiannya atau
lebih awal sekiranya telah bekerja sebelum genap tempoh berkenaan.
No comments:
Post a Comment