Wednesday, October 24, 2012

INSTITUT KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN KEBANGSAAN (NIOSH)


Peranan dan Tanggungjawab Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan             Kebangsaan (NIOSH).
1 Disember 1992 menandakan sebuah era baru dalam promosi Keselamatan dan Kesihatan di Malaysia. Pada hari ini, Institut Nasional Keselamatan dan Kesihatan Kerja (NIOSH) dilancarkan, selepas persiapan yang cermat dan komitmen dari semua pihak untuk meningkatkan keselamatan dan kesihatan pekerja di tempat kerja di Malaysia. Dalam kata-kata Menteri Sumber Manusia, Malaysia, NIOSH akan menjadi kritis mangkin "" dalam mempromosikan keselamatan dan kesihatan yang juga akan menjadi tulang belakang "" untuk membuat "menetapkan diri sendiri budaya keselamatan dan kesihatan" di Malaysia.
 NIOSH ditubuhkan pada tarikh 24 Jun 1992 sebagai Perseroan Terbatas dengan jaminan, di bawah undang-undang Syarikat Malaysia, 1965. Sebagai sebuah syarikat, NIOSH diharapkan dapat beroperasi secara cekap dan dengan birokrasi pentadbiran minimum. NIOSH Lembaga Pengarah terdiri daripada 15 ahli Dewan, sepuluh yang dilantik oleh Kerajaan sementara sisanya dipilih oleh ahli NIOSH dalam Sidang Umum Tahunan (RUPST). Hal ini membuat NIOSH berbeza dari lembaga serupa di negara-negara lain. NIOSH ditubuhkan dengan RM1 juta Pelancaran Grant dari Kerajaan dan lebih RM50 juta Endowment Fund (RM40 juta daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (SOCSO) dari Malaysia dan lebih RM 10 juta dari Kerajaan Malaysia), yang akan dilaburkan, dan kembalinya pelaburan akan digunakan untuk membiayai sebahagian operasi NIOSH.

2.1.1   Polisi Keselamatan Dan Kesihatan
            NIOSH komited bagi memastikan persekitaran kerja yang lebih selamat dan sihat untuk semua pekerja dan orang lain yang terlibat atau yang menerima kesan daripada operasinya dengan mengambil kira keperluan statutory serta piawaian Negara dan antarabangsa dan tata amalan yang berkaitan.
            Pelaksaan dan keberkesanan polisi ini merupakan tanggungjawab pengurusan jaluran serta penyertaan dan penglibatan semua pekerja dan NIOSH akan memastikan bahawa sumber yang mencukupi, latihan dan masa juga diperuntukkan.
            Aspek Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan akan diberikan keutamaan yang sama dengan objektif utama yang lain.
            Sistem dan program pengurusan Keselamatan dan Kesihatan akan sentiasa disemak untuk memastikan penambahbaikan yang berterusan.
            Pendekatan kemanusiaan akan digunakan oleh NIOSH untuk memupuk budaya kerja yang selamat dan sihat, iaitu majikan dan pekerja hendaklah berkongsi tanggungjawab untuk mewujudkan persekitaran kerja yang lebih baik.
            Polisi ini akan dipantau untuk memastikan pencapaian objektif NIOSH dan disemak mengikut perubahan perundangan dan organisasi.

2.1.2   Polisi Kualiti
Polisi kualiti NIOSH menunjukkan komitmen pihak pengurusan dan kakitangan di dalam menjalankan aktiviti-aktiviti fungsiannya:
“ Kami bertekad untuk mencapai kecemerlangan melalui peningkatan berterusan di dalam memberi produk dan perkhidmatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan berkualiti bagi menepati keperluan pelanggan”.
Pihak Pengurusan akan memastikan:
  1. Kualiti produk dan perkhidmatan memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan.
  2. Kualiti produk dan perkhimatan dikawal dan dipertingkatkan pada setiap peringkat pengurusan dan organisasi.
  3. Keakuran sepenuhnya terhadap keperluan kualiti.
  4. Intergriti system pengurusan kualiti sentiasa dipelihara dalam proses peningkatan yang berterusan.
  5. Keberkesanan system pengurusan kualiti dikenal pasti.
  6. Objektif kualiti sentiasa disemak dan dinilai semula.
  7. Kualiti difahami dan disampaikan kepada setiap kakitangan serta menjadi teras amalan budaya korporat institut.
Semua kakitangan memainkan peranan penting dalam memastikan kepuasan pelanggan. Setiap kakitangan bertanggungjawab dalam memastikan sumbangan mereka adalah berkesan dan memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan.

2.1.3   Polisi Pembangunan Sumber Manusia
 NIOSH bermatlamat untuk membangunkan tenaga kerja yang cekap, terlatih, berintegriti, dan professional melalui pengurusan pembangunan sumber manusia yang sistematik selaras dengan objektif latihan dan pembangunan sumber manusia NIOSH.
“Memberi peluang kepada semua kakitangan NIOSH menyertai latihan untuk pembangunan sumber manusia NIOSH“
Pihak pengurusan akan memastikan:
  1. Ilmu pengetahuan dan keterampilan kakitangan di dalam bidang berkaitan dan bersesuaian dipertingkatkan.
  2. Perancangan, pelaksanaan dan pemantauan aktiviti pembangunan sumber manusia dilakukan secara sistematik bagi memenuhi tuntutan kakitangan yang memerlukan pelbagai bentuk latihan dalam peningkatan kompetensi.
  3. Kakitangan perlu menghadiri sekurang-kurangnya lima hari latihan dalam tempoh setahun.
Keperluan dan pembangunan latihan kakitangan akan dikenal pasti melalui:
i)             Analisis keperluan latihan
ii)            Penilaian tahunan kakitangan.
iii)           Permohonan daripada kakitangan.
NIOSH komited untuk menyediakan sumber dan kemudahan yang diperlukan bagi mencapai matlamat tersebut.
2.2 Hubungan Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Kebangsaan          (NIOSH) dengan Institusi Pendidikan.
Tujuan pada hasil menyelesaikan program yang dianjurkan oleh NIOSH adalah pelajar akan dapat :
·  Memahami landasan teori dan mengembangkan pengetahuan dan kemahiran   yang diperlukan untuk secara efektif mengelola isu-isu keselamatan dan          kesihatan dalam organisasi.
·    Memperoleh pemahaman yang mendalam dan kompetensi dalam amalan-          amalan keselamatan dan kesihatan.
·   Mendemonstrasikan pengetahuan asas perundangan berkaitan berkenaan        dengan peraturan keselamatan dan kesihatan.
· Menunjukkan peranan dan fungsi keselamatan dan profesional kesihatan dan nilai pendekatan pasukan untuk keselamatan dan amalan kesihatan;
· Mengembangkan diperlukan saintifik, kemahiran teknikal yang berkaitan dengan          analisis, penilaian dan tafsiran data.
. Menunjukkan pendekatan komunikasi yang berkesan dan kemahiran dalam bidang keselamatan dan kesihatan

Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Manusia (NIOSH) berjanji akan sentiasa berusaha meningkatkan kualiti dan produktiviti berorientasi pelanggan seperti berikut
a)            Kursus dan Latihan
Latihan merupakan bahagian integral dari Keselamatan & Kesihatan (Keselamatan dan Kesihatan Kerja). Untuk memastikan kejayaan dari setiap program Keselamatan dan Kesihatan Kerja di tempat kerja, dan berkesan latihan yang mencukupi perlu dilaksanakan bagi seluruh mereka yang bertanggung jawab untuk Keselamatan dan Kesihatan Kerja. Latihan membolehkan pengurus, penyelia dan pekerja untuk memahami cara kerja sistem pengurusan keselamatan dan pematuhan undang-undang yang diperlukan. Mereka kemudian akan memahami tanggung jawab mereka sendiri dan tindakan yang perlu dilakukan untuk meningkatkan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja masing-masing.
· Memastikan pengesahan kursus yang akan dijalankan dimaklumkan kepada peserta dalam tempoh dua minggu sebelum kursus bermula
· Memastikan pendaftaran peserta pada hari Kursus dijalankan 30 minit sebelum kursus bermula.
·Memastikan prasarana latihan dan semua keperluan serta peralatan latihan berfungsi dengan baik dan dalam keadaan siap sedia untuk digunakan dalam tempoh 1 hari sebelum kursus bermula.
·   Memastikan pengeluaran resit pembayaran dibuat dalam tempoh lima hari bekerja dari tarikh bayaran diterima.

(b)       Khidmat Rundingan
Penyebaran maklumat merupakan salah satu fungsi dalam NIOSH yang telah menjadi diperlukan oleh industri Malaysia. Secara tidak langsung ini menunjukkan peningkatan tahap kesedaran dalam Keselamatan dan Kesihatan Kerja di antara pengusaha, pekerja dan institusi pendidikan tinggi. Pembangunan infrastruktur dan perisian teknologi maklumat tersebut antara unsur-unsur utama dari menyebarkan maklumat kepada industri serta masyarakat secara keseluruhan.
NIOSH juga mengatur dan menyertai dalam pelbagai pameran, seminar dan persidangan yang diadakan kebangsaan serta memberikan nasihat dan menyokong industri dalam keselamatan mereka dan aktiviti kempen kesihatan. Sebagai maklumat penting dalam mewujudkan tujuan dari persekitaran kerja yang sihat dan selamat, NIOSH aktif melakukan kegiatan Diseminasi Maklumat untuk menjangkau awam dengan harapan untuk menanamkan budaya kerja yang sihat dan selamat.
 Memeastikan sebut harga diserahkan kepada pelanggan dalam tempoh   lima hari bekerja selepas perbincangan bersama pelanggan.
 Memastikan laporan akhir diserahkan kepada pelanggan dalam tempoh   selewat-lewatnya enam minggu selepas tarikh draf laporan dipersetujui  oleh pelanggan.
(c)        Pasport Keselamatan
· Memastikan Kad Passport Keselamatan NIOSH dikeluarkan dalam  tempoh tiga hari bekerja dari tarikh penilaian.
(d)       Peperiksaan dan Penilaian
·  Memastikan keputusan peperiksaan diumumkan dalam tempoh enam minggu dari tarikh peperiksaan
· Memastikan sijil kehadiran dikeluarkan dalam tempoh tiga minggu dari tarikh kursus
(e)       Pertanyaan dan Aduan
· Memberi maklum balas terhadap setiap pertanyaan dan aduan pelanggan dalam tempoh dua hari bekerja.



9 comments:

  1. sangat berguna info2 diatas.....tq very much

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Helo..nak tnya klu kad noish dah tamat boleh update balik tak..atau nak ambil kursus smula..

      Delete
  3. bagaimana untuk daftar niosh ?

    ReplyDelete
  4. bagaimana untuk perbaharui kad wah yang telah tarikh luput?

    ReplyDelete
  5. boleh amik kursus refresher di niosh

    ReplyDelete
  6. contoh program yang pernah dianjurkan oleh pihak NIOSH di Malaysia

    ReplyDelete