Peranan dan Tanggungjawab Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Kebangsaan
(NIOSH).
1
Disember 1992 menandakan sebuah era baru dalam promosi Keselamatan dan
Kesihatan di Malaysia. Pada hari ini, Institut Nasional Keselamatan dan
Kesihatan Kerja (NIOSH) dilancarkan, selepas persiapan yang cermat dan komitmen
dari semua pihak untuk meningkatkan keselamatan dan kesihatan pekerja di tempat
kerja di Malaysia. Dalam kata-kata Menteri Sumber Manusia, Malaysia, NIOSH akan
menjadi kritis mangkin "" dalam mempromosikan keselamatan dan
kesihatan yang juga akan menjadi tulang belakang "" untuk membuat
"menetapkan diri sendiri budaya keselamatan dan kesihatan" di
Malaysia.
NIOSH
ditubuhkan pada tarikh 24 Jun 1992 sebagai Perseroan Terbatas dengan jaminan,
di bawah undang-undang Syarikat Malaysia, 1965. Sebagai sebuah syarikat, NIOSH
diharapkan dapat beroperasi secara cekap dan dengan birokrasi pentadbiran
minimum. NIOSH Lembaga Pengarah terdiri daripada 15 ahli Dewan, sepuluh yang
dilantik oleh Kerajaan sementara sisanya dipilih oleh ahli NIOSH dalam Sidang
Umum Tahunan (RUPST). Hal ini membuat NIOSH berbeza dari lembaga serupa di
negara-negara lain. NIOSH ditubuhkan dengan RM1 juta Pelancaran Grant dari
Kerajaan dan lebih RM50 juta Endowment Fund (RM40 juta daripada Pertubuhan
Keselamatan Sosial (SOCSO) dari Malaysia dan lebih RM 10 juta dari Kerajaan
Malaysia), yang akan dilaburkan, dan kembalinya pelaburan akan digunakan untuk
membiayai sebahagian operasi NIOSH.
2.1.1 Polisi
Keselamatan Dan Kesihatan
NIOSH komited bagi memastikan
persekitaran kerja yang lebih selamat dan sihat untuk semua pekerja dan orang
lain yang terlibat atau yang menerima kesan daripada operasinya dengan
mengambil kira keperluan statutory serta piawaian Negara dan antarabangsa dan
tata amalan yang berkaitan.
Pelaksaan dan keberkesanan polisi
ini merupakan tanggungjawab pengurusan jaluran serta penyertaan dan penglibatan
semua pekerja dan NIOSH akan memastikan bahawa sumber yang mencukupi, latihan
dan masa juga diperuntukkan.
Aspek Keselamatan dan Kesihatan
Pekerjaan akan diberikan keutamaan yang sama dengan objektif utama yang lain.
Sistem dan program pengurusan
Keselamatan dan Kesihatan akan sentiasa disemak untuk memastikan penambahbaikan
yang berterusan.
Pendekatan kemanusiaan akan
digunakan oleh NIOSH untuk memupuk budaya kerja yang selamat dan sihat, iaitu
majikan dan pekerja hendaklah berkongsi tanggungjawab untuk mewujudkan
persekitaran kerja yang lebih baik.
Polisi ini akan dipantau untuk
memastikan pencapaian objektif NIOSH dan disemak mengikut perubahan perundangan
dan organisasi.
2.1.2 Polisi
Kualiti
Polisi kualiti NIOSH menunjukkan
komitmen pihak pengurusan dan kakitangan di dalam menjalankan aktiviti-aktiviti
fungsiannya:
“
Kami bertekad untuk mencapai kecemerlangan melalui peningkatan berterusan di
dalam memberi produk dan perkhidmatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
berkualiti bagi menepati keperluan pelanggan”.
Pihak
Pengurusan akan memastikan:
- Kualiti
produk dan perkhidmatan memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan.
- Kualiti
produk dan perkhimatan dikawal dan dipertingkatkan pada setiap peringkat
pengurusan dan organisasi.
- Keakuran
sepenuhnya terhadap keperluan kualiti.
- Intergriti
system pengurusan kualiti sentiasa dipelihara dalam proses peningkatan
yang berterusan.
- Keberkesanan
system pengurusan kualiti dikenal pasti.
- Objektif
kualiti sentiasa disemak dan dinilai semula.
- Kualiti
difahami dan disampaikan kepada setiap kakitangan serta menjadi teras
amalan budaya korporat institut.
Semua kakitangan memainkan peranan
penting dalam memastikan kepuasan pelanggan. Setiap kakitangan bertanggungjawab
dalam memastikan sumbangan mereka adalah berkesan dan memenuhi keperluan dan kehendak
pelanggan.
2.1.3 Polisi
Pembangunan Sumber Manusia
NIOSH bermatlamat untuk membangunkan
tenaga kerja yang cekap, terlatih, berintegriti, dan professional melalui
pengurusan pembangunan sumber manusia yang sistematik selaras dengan objektif
latihan dan pembangunan sumber manusia NIOSH.
“Memberi
peluang kepada semua kakitangan NIOSH menyertai latihan untuk pembangunan
sumber manusia NIOSH“
Pihak
pengurusan akan memastikan:
- Ilmu
pengetahuan dan keterampilan kakitangan di dalam bidang berkaitan dan bersesuaian
dipertingkatkan.
- Perancangan,
pelaksanaan dan pemantauan aktiviti pembangunan sumber manusia dilakukan
secara sistematik bagi memenuhi tuntutan kakitangan yang memerlukan
pelbagai bentuk latihan dalam peningkatan kompetensi.
- Kakitangan
perlu menghadiri sekurang-kurangnya lima hari latihan dalam tempoh
setahun.
Keperluan
dan pembangunan latihan kakitangan akan dikenal pasti melalui:
i)
Analisis keperluan latihan
ii)
Penilaian tahunan kakitangan.
iii)
Permohonan daripada kakitangan.
NIOSH komited untuk menyediakan
sumber dan kemudahan yang diperlukan bagi mencapai matlamat tersebut.
2.2 Hubungan Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
Kebangsaan (NIOSH) dengan
Institusi Pendidikan.
Tujuan pada hasil menyelesaikan
program yang dianjurkan oleh NIOSH adalah pelajar akan dapat :
· Memahami landasan teori dan mengembangkan
pengetahuan dan kemahiran yang
diperlukan untuk secara efektif mengelola isu-isu keselamatan dan kesihatan dalam organisasi.
· Memperoleh
pemahaman yang mendalam dan kompetensi dalam amalan- amalan keselamatan dan kesihatan.
· Mendemonstrasikan
pengetahuan asas perundangan berkaitan berkenaan dengan peraturan keselamatan dan kesihatan.
· Menunjukkan
peranan dan fungsi keselamatan dan profesional kesihatan dan nilai pendekatan pasukan untuk keselamatan dan
amalan kesihatan;
· Mengembangkan
diperlukan saintifik, kemahiran teknikal yang berkaitan dengan analisis, penilaian dan tafsiran data.
. Menunjukkan pendekatan komunikasi yang
berkesan dan kemahiran dalam bidang keselamatan dan kesihatan
Institut Keselamatan dan Kesihatan
Pekerjaan Manusia (NIOSH) berjanji akan sentiasa berusaha meningkatkan kualiti
dan produktiviti berorientasi pelanggan seperti berikut
a)
Kursus dan Latihan
Latihan
merupakan bahagian integral dari Keselamatan & Kesihatan (Keselamatan dan
Kesihatan Kerja). Untuk memastikan kejayaan dari setiap program Keselamatan dan
Kesihatan Kerja di tempat kerja, dan berkesan latihan yang mencukupi perlu
dilaksanakan bagi seluruh mereka yang bertanggung jawab untuk Keselamatan dan
Kesihatan Kerja. Latihan membolehkan pengurus, penyelia dan pekerja untuk
memahami cara kerja sistem pengurusan keselamatan dan pematuhan undang-undang
yang diperlukan. Mereka kemudian akan memahami tanggung jawab mereka sendiri
dan tindakan yang perlu dilakukan untuk meningkatkan keselamatan dan kesihatan
di tempat kerja masing-masing.
· Memastikan pengesahan kursus yang akan
dijalankan dimaklumkan kepada
peserta dalam tempoh dua minggu sebelum kursus bermula
· Memastikan pendaftaran peserta pada hari
Kursus dijalankan 30 minit sebelum
kursus bermula.
·Memastikan prasarana latihan dan semua
keperluan serta peralatan latihan
berfungsi dengan baik dan dalam keadaan siap sedia untuk digunakan dalam tempoh 1 hari sebelum
kursus bermula.
· Memastikan pengeluaran resit pembayaran
dibuat dalam tempoh lima hari
bekerja dari tarikh bayaran diterima.
(b) Khidmat Rundingan
Penyebaran maklumat merupakan salah
satu fungsi dalam NIOSH yang telah menjadi diperlukan oleh industri Malaysia.
Secara tidak langsung ini menunjukkan peningkatan tahap kesedaran dalam
Keselamatan dan Kesihatan Kerja di antara pengusaha, pekerja dan institusi
pendidikan tinggi. Pembangunan infrastruktur dan perisian teknologi maklumat
tersebut antara unsur-unsur utama dari menyebarkan maklumat kepada industri
serta masyarakat secara keseluruhan.
NIOSH juga mengatur dan menyertai
dalam pelbagai pameran, seminar dan persidangan yang diadakan kebangsaan serta
memberikan nasihat dan menyokong industri dalam keselamatan mereka dan aktiviti
kempen kesihatan. Sebagai maklumat penting dalam mewujudkan tujuan dari
persekitaran kerja yang sihat dan selamat, NIOSH aktif melakukan kegiatan
Diseminasi Maklumat untuk menjangkau awam dengan harapan untuk menanamkan
budaya kerja yang sihat dan selamat.
Memeastikan sebut harga diserahkan kepada
pelanggan dalam tempoh lima hari bekerja
selepas perbincangan bersama pelanggan.
Memastikan laporan akhir diserahkan kepada
pelanggan dalam tempoh selewat-lewatnya
enam minggu selepas tarikh draf laporan dipersetujui oleh pelanggan.
(c) Pasport Keselamatan
· Memastikan Kad Passport Keselamatan NIOSH
dikeluarkan dalam tempoh tiga
hari bekerja dari tarikh penilaian.
(d) Peperiksaan dan Penilaian
· Memastikan keputusan peperiksaan diumumkan
dalam tempoh enam minggu dari tarikh
peperiksaan
· Memastikan sijil kehadiran dikeluarkan dalam
tempoh tiga minggu dari tarikh kursus
(e) Pertanyaan dan Aduan
· Memberi maklum balas terhadap setiap
pertanyaan dan aduan pelanggan dalam tempoh dua hari bekerja.
sangat berguna info2 diatas.....tq very much
ReplyDeleteterima kasih! :)
ReplyDeletesama2... ;)
ReplyDeleteHelo..nak tnya klu kad noish dah tamat boleh update balik tak..atau nak ambil kursus smula..
Deletebagaimana untuk daftar niosh ?
ReplyDeleteTrima kasih
ReplyDeletebagaimana untuk perbaharui kad wah yang telah tarikh luput?
ReplyDeleteboleh amik kursus refresher di niosh
ReplyDeletecontoh program yang pernah dianjurkan oleh pihak NIOSH di Malaysia
ReplyDelete