Ada beberapa faktor yang boleh mempengaruhi pertuturan
iaitu :-
a)Faktor Kecerdasan: Ini bermaksud kecerdasan
otak yang dihubungkan dengan kemampuan menghasilkan bahasa.
b)Faktor Kesihatan: Ini bermaksud jika seseorang
kanak-kanak itu mendapat sakit berlanjutan di masa kecil, penguasaan bahasa
mereka akan terganggu. Biasanya kanak-kanak yang lemah dan sakit tidak
mempunyai kekuatan untuk berfikir dan bercakap.
c)Faktor Fizikal: Pertuturan biasanya terhasil
daripada organ-organ vokal manusia. Jika secara fizikalnya didapati organ-organ
ini rosak atau tidak lagi berfungsi maka sudah pasti kanak-kanak itu tidak
boleh bertutur dengan baik.
d)Faktor Alam Sekeliling: Biasanya faktor taraf
sosioekonomi dan perhubungan keluarga boleh mempengaruhi perkembangan bahasa
kanak-kanak.
e)Faktor Jantina: Melalui kajian-kajian yang
telah dijalankan didapati kanak-kanak perempuan lebih dahulu bercakap daripada
kanak- kanak lelaki. Ini disebabkan oleh perkembangan jasmani kanak- kanak
perempuan yang berkaitan dengan urat saraf pertuturan mereka berlaku lebih
cepat daripada kanak-kanak lelaki.
Faktor mempengaruhi kemahiran mendengar:
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi
kemahiran mendengar.
Antaranya ialah faktor fizikal. Kanak-kanak
normal mempunyai deria pendengaran yang semula jadi sejak ia dilahirkan.
Peringkat kemahiran ini berbeza antara seseorang. Ada yang mempunyai
pendengaran yang tajam dan ada yang sebaliknya walaupun mereka tidak tergolong
dalam cacat pendengaran.
Faktor yang kedua ialah faktor jantina. Terdapat
perbezaan kemahiran antara mendengar antara kanak-kanak lelaki dan perempuan,
misalnya kanak-kanak lelaki yang berumur antara 7-9 tahun lebih lemah kefahaman
mendengar berbanding dengan kanak-kanak perempuan yang sebaya dengannya.
Faktor yang ketiga ialah status sosioekonomi.
Letar belakang keluarga, termasuk kemudahan di rumah dan interaksi antara
ahli-ahli keluarga mempengaruhi kebolehan mendengar kanak-kanak. Latar belakang
keluarga juga boleh mempengaruhi emosi kanak-kanak. Kanak-kanak yang terganggu
emosinya tidak akan dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang
didengar.
Fakor yang keempat ialah faktor bunyi. Semasa
mendengar biasanya seseorang itu diganggu oleh pelbagai jenis bunyi seperti
bunyi bising yang boleh mempengaruhi kebolehan mendengarnya.
Faktor yang kelima dan terakhir ialah faktor
mental. Kemahiran mendengar berkait rapat dengan daya pemikiran seseorang kerana
sesuatu yang didengar melalui deria telinga akan melalui proses mental untuk
mendapat tindak balas. Tahap pemikiran kanak-kanak akan mempengaruhi kecekapan
mereka mendengar.
Faktor yg perlu diambil kira sebelum membina
bahan P&P
1. Kemahiran yang ingin diajarkan.
2. kandungan pelajaran
3. tujuan utama ABM tersebut di bina
4. kepelbagaian fungsi ABM
5. ABM kekal, tidak mudah rosak dan mesra murid
Murid dikehendaki melaporkan sesuatu peristiwa. Bagaimanakah caranya menyusun
mengikut urutan?
1)kronologi (masa atau peristiwa)
2) keutamaan atau kepentingan
3) kata tanya (siapa,apa, dimana, bagaimana n
mengapa)
4) kategori atau ciri
No comments:
Post a Comment