Membalas kata-kata merupakan suatu kelebihan kepada manusia. Dengan membalas kata-kata, manusia dapat mewujudkan hubungan yang baik antara satu dengan lain. Tujuan utama seseorang bertindak balas ke atas kata-kata orang lain adalah untuk menggalakkan penglibatan masing-masing di dalam perbualan itu.
Secara umumnya kemahiran membalas terdiri daripada sub kemahiran iaitu kemahiran penstrukturan, dorongan minima dan kemahiran mendengar.
Contoh satu
Klien :Macam-macam yang saya rasa…adakah saya akan difahami, diterima, dianggap kawan… Macam-
macamlah…”
Kaunselor : “Macam-macam difikirkan sebelum datang ini.”
Contoh dua
Klien : “Saya nak bincang masalah keluarga saya…”
Kaunselor : “Hmmm… silakan”
Klien :”Saya tidak tahu apa yang berlaku dalam hidup saya.”
Kaunselor : (angguk).
No comments:
Post a Comment