Penilaian Program Transisi
Sekolah / Kelas
:____________________________ Tarikh :
____________
Nama Guru Besar/Guru Kelas : ____________________________________
Masa : ____________ Bil
Murid Tahun 1/ Kelas : ____
L ___ P Jumlah
: ____________
·
Tandakan ( _/ )
di ruangan status pelaksanaan untuk kategori ‘Ya/Tidak’
·
Bulatkan nombor di skala keberkesanan
aktiviti mengikut skala berikut :
5 : Sangat
Memuaskan.
4 : Memuaskan.
3 : Sederhana.
2 : Kurang
Memuaskan.
1 : Sangat
Tidak Memuaskan
Bil.
|
Perkara |
Status
Pelaksanaan |
Keberkesanan
|
Catatan
|
|
1. |
Pengurusan (10
Item)
|
Ya
|
Tidak
|
|
|
|
1.1 Kertas Cadangan. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
1.2 J/Kuasa Induk/Kerja. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
1.3 Taklimat untuk Guru/ kakitangan. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
1.4 Pelaksanaan aktiviti -
Pendaftaran. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
-
Taklimat ibu/bapa/penjaga. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
-
Perancangan
aktiviti selepas minggu orientasi. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
Bil.
|
Perkara |
Status
Pelaksanaan |
Keberkesanan
|
Catatan
|
|
|
1.5 Pemilihan Guru Tahun Satu. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
1.6 Penilaian berterusan. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
1.7 Laporan aktiviti 3 Minggu. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
|
1.8 Kerjasama
PIBG/pihak lain yang terlibat. |
|
|
5 4
3 2 1 |
|
Bil.
|
Perkara |
Status
Pelaksanaan |
Keberkesanan
|
Catatan
|
|
2. |
Guru
Tahun Satu (10 Item)
|
Ya |
Tidak |
|
|
|
2.1 Memahami Objektif
Program Transisi. 2.2 Memahami Kurikulum
dan Budaya Prasekolah. 2.3 Kesediaan memahami
perbezaan murid. 2.4 Kemesraan terhadap
murid. 2.5 Persediaan
menjalankan aktiviti Transisi. 2.6 Memahami teknik
penyelesaian masalah. 2.7 Memahami
pelaksanaan aktiviti Tematik. 2.8 Personaliti dan perwatakan guru 2.9 Kerjasama dengan guru lain 2.10 Usaha meningkatkan kemahiran |
|
|
5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 |
|
Bil
|
Perkara |
Status Pelaksanaan |
Keberkesanan
|
Catatan
|
|
3. |
Murid (23 Item)
|
Ya |
Tidak |
|
|
|
3.1 Penyesuaian diri
dengan ·
kawan-kawan ·
guru ·
persekitaran dalam kelas |
|
|
5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 |
|
|
3.2 Minat terhadap aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran |
|
|
5
4 3 2
1 |
|
|
3.3 Penguasaan
kemahiran : ·
Pratulisan ·
Prabacaan ·
Pranombor ·
Prawarna |
|
|
5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3
2 1 |
|
|
3.4 Kemahiran
berkomunikasi ·
Berinteraksi murid dengan rakan ·
Berbual murid dengan guru ·
menyanyi |
|
|
5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 |
|
|
3.5 Murid
mempunyai keyakinan diri. |
|
|
5
4 3 2 1 |
|
|
3.6
Pemupukan nilai murni. |
|
|
5
4 3 2
1 |
|
|
3.7
Kemajuan Murid Dalam Pendekatan Tematik ·
Mengambil bahagian secara aktif ·
Berani mencuba sesuatu ·
Menunjukkan minat ingin tahu ·
Mampu mencari maklumat sendiri · Penerokaan melalui
deria |
|
|
5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 |
|
No.
|
Perkara |
Status Pelaksanaan |
Keberkesanan
|
Catatan
|
|
|
3.8
Perkembangan Sosio-Emosi ·
Bertanggungjawab di atas tingkah
laku sendiri ·
Bekerjasama dalam penyelesaian masalah ·
Mampu menghadapi konflik kehidupan
harian yang mudah ·
Mampu membuat keputusan sendiri ·
Sentiasa nampak ceria dan gembira |
|
|
5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2 1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 |
|
No.
|
Perkara |
Status Pelaksanaan |
Keberkesanan
|
Catatan
|
|
4. |
Fizikal (7 item)
|
|
|
|
|
|
4.1 Lokasi bilik
darjah. 4.2 Keceriaan bilik
darjah. 4.3 Pemilihan dan
susunan perabot. 4.4 Penggunaan ruang /
sudut 4.5 Keceriaan
luar bilik darjah. 4.6
Hasil kerja murid 4.7 |
|
|
5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 5
4 3 2
1 |
|
Ulasan
Pegawai Penilai:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________
(Tanda tangan dan Nama
pegawai penilai)
PENILAIAN
KEMAJUAN MURID
DALAM
PROGRAM TRANSISI
Nama Murid :
______________________________ Tarikh
: ________
Nama Guru Kelas :
______________________________
Masa : ________________ Bil Murid Dalam Kelas
: ____ L ___ P
Jumlah :
________
·
Bulatkan nombor di skala keberkesanan
aktiviti mengikut skala berikut :
5 : Sangat
Memuaskan.
4 : Memuaskan.
3 : Sederhana.
2 : Kurang
Memuaskan.
1 : Sangat
Tidak Memuaskan
No.
|
Perkara
|
Skala
Keberkesanan |
Catatan
|
1. |
Penyesuaian diri dengan
·
kawan-kawan ·
guru / kakitangan ·
persekitaran dalam kelas |
5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 |
|
2. |
Minat terhadap
aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran |
5 4
3 2 1 |
|
3. |
Penguasaan kemahiran : ·
Pratulisan ·
Prabacaan ·
Pranombor ·
Mewarna |
5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 |
|
4 |
Kemahiran Interpersonal
·
berinteraksi ·
menyanyi |
5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 |
|
5. |
Murid mempunyai keyakinan diri. |
5 4
3 2 1 |
|
6. |
Pemupukan nilai murni. |
5 4
3 2 1 |
|
No.
|
Perkara
|
Skala
Keberkesanan |
Catatan
|
7. |
Kemajuan
Murid Dalam Pendekatan Tematik · Mengambil
bahagian secara aktif · Berani
mencuba sesuatu · Menunjukkan
minat ingin tahu · Mampu
mencari maklumat sendiri · Penerokaan
melalui deria |
5
4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 |
|
8. |
Perkembangan
Sosio-Emosi ·
Bertanggungjawab
di atas tingkah laku sendiri ·
Bekerjasama dalam penyelesaian
masalah ·
Mampu menghadapi
konflik kehidupan harian yang mudah ·
Mampu membuat keputusan sendiri ·
Sentiasa nampak ceria dan gembira |
5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 5 4
3 2 1 |
|
9. |
Perkembangan
Kemahiran Berfikir |
5 4
3 2 1 |
|
10. |
Perkembangan
Kemahiran Berkomunikasi |
5 4
3 2 1 |
|
11. |
Menjalankan kerja dan tugasan dengan cara sistematik dan terancang |
5 4
3 2 1 |
|
Ulasan Guru :
---------------------------------------------
( Tandatangan Guru Kelas )
Tarikh:
No comments:
Post a Comment